Met de juiste professionele begeleiding en remediërende methodes, beschreven in een opgesteld handelingsplan, streeft RT-er Francy van den Heuvel in nauwe samenwerking met kind, ouders en school de vooraf gestelde doelen te bereiken, waardoor het leerprobleem (achterstand/voorsprong) van het kind verminderd wordt. In de begeleiding streeft Francy van den Heuvel ernaar het leerling niveau dichter bij het klassenniveau te brengen. Tevens wordt tijdens de begeleiding aandacht geschonden aan het sociaal- en emotioneel welbevinden, de werkhouding en taakaanpak van het kind. Belangrijk is dat de kinderen leren niet productgericht maar juist procesgericht te werken. Niet het eindresultaat is belangrijk, maar juist de weg er naar toe.
De begeleiding van RT-er Francy van den Heuvel sluit aan bij de zone van naaste ontwikkeling. De zone van ontwikkeling is het niveau dat zich nèt boven het leerling niveau bevindt. Door zich in de begeleiding te richten op de zone van naaste ontwikkeling is de kans groot dat het kind de niet beheerste stof zich eigen zal maken met als gevolg vooruitgang en daarmee succeservaringen.
Belangrijk in de begeleiding van het kind is dat er aandacht wordt besteed aan de aanwezige positieve factoren, ‘kwaliteiten’, van het kind. Deze zijn van groot belang als compenserende factor en tevens van positieve invloed op het zelfvertrouwen van het kind. Door de kwaliteiten in de begeleiding te benadrukken wordt de acceptatie van het leerproblemen mogelijk vergemakkelijkt bij het kind.
Rt-Praktijk Francy van den Heuvel biedt begeleiding aan kinderen en jeugdigen met:
1. Leerproblemen: Lezen, spellen, schrijven en rekenen.
2. Leerproblemen in combinatie met een gedragsprobleem/stoornis.
3. Dyslexie.
4. Dyscalculie.
5. Non Learning Disorder (NLD).
6. Hoogbegaafdheid.
7. Faalangst.
8. Behoeften aan Cito-training of andere toets training.
9. Werkgeheugen-trainingsprogramma Jungle Memory.