Wanneer school en/of ouders zien dat het kind Remedial Teaching nodig heeft, kan de ouder contact opnemen met RT-Praktijk Francy van den Heuvel. Dit kan zowel telefonisch (0653534841) als via de mail (francyvdheuvel@planet.nl). Tijdens dit contact kan een afspraak gemaakt worden voor een intakegesprek. Gevraagd wordt voor de intake de volgende papieren mee te nemen indien mogelijk:
1.Een recentelijk rapport.
2. Een uitdraai van de methode onafhankelijke toetsen van voorgaande jaren uit het leerlingvolgsysteem van school (CITO-toetsen).
3. Eventueel een kopie van de entreetoets.
4. Eventueel andere verslagen die van belang zijn (schoolverslagen, logopedie, psychologisch onderzoek).
In het intakegesprek zal samen met ouders en eventueel de school van het kind het volgende besproken worden:
1.Wat de signalen zijn met betrekking tot het probleem in de school- en thuissituatie, waarbij wordt gekeken naar kind- en omgevingsfactoren.
2. Hoe ouders, school en kind het probleem ervaren.
3. Wat er al aan begeleiding is geweest voor het probleem zowel in de school- als thuissituatie.
4. Wat ouders en school verwachten van de Remedial Teaching.
5. Wat de hulpvraag is vanuit school en ouders, waarin gevraagd wordt naar de oorzaak en de best passende aanpak van het probleem.
Tot slot zal er besloten worden of er wel of niet wordt gestart met Remedial Teaching. Indien de ouders willen starten met Remedial Teaching bij RT-Praktijk Francy van den Heuvel worden de locatie, de startdatum en de wekelijkse RT-tijd(en) afgesproken. Wat betreft de locatie waar de begeleiding aan het kind wordt gegeven, kan deze in de RT-Praktijk Francy van den Heuvel, op school en desnoods bij het kind thuis zijn.
Tijdens de eerste Remedial Teaching sessie voert Francy een intakegesprek met het kind. De inhoud van dit intakegesprek sluit aan bij het intake gesprek met de ouders en/of school maar is meer kindgericht.
Met de hulpvraag die is voortgekomen uit de intake wordt met een gericht pedagogisch didactisch onderzoek gestart.